نوشته شده توسط : محمد اربابی

حق طرف مدعی تو :  

 

۱) حق طرفی که علیه تو ادعایی دارد آن است که اگر انچه بر آن علیه تو ادعا کرده دلیلش را نشکنی و دادخواهی او را باطل نکنی  

۲) به سود او با خود طرف شوی ( کلاه خودت را قاضی کنی )  

۳) علیه خود حکم صادر کنی و بدون گواهی دادن شاهدان خودت گواه حق او باشی زیرا این حق خداوند بر توست  

و اگر آنچا او ادعا می کند باطل باشد با او به نرمی رفتار کن و از خدا بترسانش و به دینش سوگند بده ( از او بخواه که حق را رعایت کند ) و با به یاد آوردن خداوند تندی او را بکاه و دست از تندگوئی و ناسزا بردار که این دو دشمن تو را دور نمی کند بلکه بیشتر تورا به گناه آلوده می سازد و تیغ دشمنی او را علیه تو تیز می کند .  زیرا ناسزا گفتن شر می آفریند و نیک گفتن و صبر ریشه شر را بر می اندازد . و لا حول و لا قوة الا بالله .

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 99

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

باختر ( باکتران) : منطقه بزرگی از شرق ایران که از بلخ تا افغانستان کنونی را در بر می گرفت و از قدیم ساتراپ نشین ایرانیان بوده است.

* کورش پس از رسیدن به پادشاهی ایران و ایجاد نظم و امنیت در منطقه ی حکومت خود اقدام به تشکیل ارتش مخصوص برای حمله به سکــاها ( اقوام آریایی شمال ایران از ترکمنستان تارود دن اروپا) کرد. پادشاه آنها که فردی خوشنام بود به اسیری ایرانیان در آمد . همسر آمرژس ( پادشاه سکاها) سپاهی قریب به 5هزار نفر از زنان مردان تشکیل می دهد و به ارتش کورش حمله می کند که طی آن بسیاری را کشته و پارمیس را به اسارت برد ؛ بعد ها پارمیس را درعوض شوهر خود مبادله کرد.

کوروش با آمرژس رفتاری انسانی داشت و به متحدان دیرینه هم در آمدند که بعد ها به اتفاق همدیگر به لودیه حمله کردند.

* لودیه سرزمینی بود با پایتختی سارد که در حمله بابلی ها مصری ها به ایران شراکت داشت . کورش به این بهانه به آنها حمله کرد و کروزوس پادشاه آنها را اسیر کرد . گفته می شود که نحوه تصرف به این صورت بوده است که به دستور وزیر مورد اعتماد کورش ( اوی باراس ) عروسک هایی در هیبت سربازان ایرانی در آوردند و مردم سارد تسلیم شدند.

کورش با کروزوس رفتاری انسانی نمود. اما او بارها به نحو غیرمنتظره ای فرار کرده و به معبد آپولون پناه می برد. بعد اینکه لودیه به تصرف ایران در امد و سارد منقرض شدند کروزوس به فرمان کورش به اطراف اکباتان فرستاده شد و بنحو انسان دوستانه ای شهر بارنه به او سپرده شد .

** همانگونه که ملاحضه می شود کورش به قدری رفتار انسان دوستانه داشته است که حتی اسیران خود را در حکومتخود جای میداده است !**

قابل توجه است که کروزوس برادر شوهــر آژِیدهــاک ( به گفته هرودت فامیل ( پدربزرگ ) کوروش ) بوده است.

* کورش و آمی تیس ( خواهر و زن کورش ) تصمیم به آوردن آژِی دهاک به بارگاه خود می کنند ، به همین منظور پتیزاکاس را به آوردن او از هیرکانا ( گرگان امروزی ؟) مامور می کنند . اما پتی زاکاس به دستور اوی باراس وزیر شفیق کورش ، آژی دهاک را در بیابان رها می کند تا بمیرد . کورش از این موضوع مطلع گشته و پتی زاکاس را به صلیب می کشد و با احترام آژی دهاک را به خاک می سپارد .

* اوی باراس که از آمدن آژی دهاک به دربار هخامنشیان می ترسید این دستور را داده بود و وقتی همچنین وضعی را دید با نخوردن غذا به مدت 10 روز خود کشی کرد و مرد .

* پس از شکست سکاها به کورش و اتحاد پادشاه آن با کورش ، اقدام حمله به دربیکس ( قومی در شرق خزر ) کردند . در این جنگ ابتدا ء کورش شکست خورده و حتی زخمی شد ؛ چون این قوم علاوه بر استفاده از هندی ها در ارتش خود از فیلهای جنگی نیز استفاده کردند . بلافاصله پس از این شکست آمرژس با لشگری عظیم به کمک کورش آمد و دربیکس ها در هم شکسته شدند . آمورایوس و دو پسرش که پادشاهی انجا را در اختیار داشتند کشته شدند و کشورشان به تصرف هخامنشیان در آمد.

** کورش هنگام مرگ ( قسمت آخرین کتاب یازدهم کتزیاس و پایان سرگذشت کورش ) :

او پسرش کمبوجیه ( کبوجیه ) را به پادشاهی برگزید و دیگر پسرش که بردی ( بردیا / تانیوخارکس ) بود به فرماندهی باختریان ( افغان و بلخ ) و خورامنیان و پارت ها و کرمانیان منصوب کرد بدون اینکه مالیات پرداخت کند .

پسران آمی تیس از شوهر اولش را به ساتراپی دربیکس و برناکیان قرارداد و همه را با آمرژس متحد کرد و عهد وفاداری بین همه آنها برپا ساخت . بر اساس دین خود همه را به راه نیک وصیت کرد . آرزوی سعادت برای آنها که کردار نیک پیشه خود سازند و آنان که کرداری زشت دارند نفرین کرد .

سه روز پس از این وصیت به علت جراحت درگذشت ، او 30 سال سلطنت کرد . ( روحش شاد )  

 

این مطلب بر اساس کتاب تاریخ کتزیاس به روایت فوتیوس نوشته شده است و هر کس به ان ایرادی دارد و جایی از آن را مبهم می پندارد در نظرات این پست بگوید تا رسیدگی شود ( با تشکر مرتضی زارع )

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 541

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

چنانچه رأی دادگاه راجع به ماهیت دعوی و قاطع آن بطور جزیی یا کلی باشد، حکم، و در غیر اینصورت قرار نامیده می شود.  

برای خواندن متن کامل این پست و همچنین دریافت این مطلب به صورت Word  به ادامه مطلب مراجعه کنید . ( با تشکر مرتضی زارع )  

دانلود مقاله به صورت ورد از روی سایت پیکوفایل

                                                   بسمه تعالی                                                                                   

قرار و انواع آن

                                                 

ابتدا به معنی قرار را در بعضی از فرهنگهای لغت مورد بررسی قرار می دهیم و سپس قرار را در معنی اصطلاحی آن مورد بحث قرار می دهیم.

قرار در لغت، از جمله، به معنی " ثبات و استوار کردن، استحکام دادن، تعیین و تأکید."  نیز به معنی "جا گرفتن، آرام گرفتن، یا بر جا شدن در جایی، آرامش، آسودگی، رأی یا حکمی که درباره مسأله یا امری صادر شود. عهد یا پیمان هم گویند."  

در فرهنگ دیگر چنین بیان شده است:

ارمیدن، ثابت و استوار شدن، بر جای ماندن و نتیجه و رأی که درباره او صادر می شود." 

به معنی " حکم محکم تخلف ناپذیر"  نیز آمده است علاوه بر معنای فوق الذکر در معانی دیگر نیز بکار رفته است

"آن قسمت از زمین که مقر بنا است 2- رأی دادگاه که قاطع دعوی نباشد و در جریان رسیدگی به منظور اقدامی و یا اجرای موقت به سود یکی از اصحاب دعوی و یادستور تحقیق در موضوعی صادر می گردد." 

در قانون آئین دادرسی کیفری از قرار تعریفی به عمل نیامده است. لذا برای رفع این خلاء قانونی ناگزیر باید به مقررات قانون آئین دادرسی مدنی رجوع کرد در قانون آئین دادرسی مدنی در ماده 299 چنین آمده است:

           

چنانچه رأی دادگاه راجع به ماهیت دعوی و قاطع آن بطور جزیی یا کلی باشد، حکم، و در غیر اینصورت قرار نامیده می شود.

از نظر اصطلاحی به تعاریفی که بعضی از مؤلفین از قرار ارائه داده اند می پردازیم.

عده ای از مؤلفین چنین بیان کرده اند:

"قرار عبارت است از تصمیم دادگاه در امر ترافعی که کلاً یا بعضاً قاطع دعوی و خصومت نباشد." 

عده ای از مؤلفین در تعریف قرار راهی که مقنن در پیش گرفته را استفاده کرده و مثل مقنن به تعریف منفی اکتفا کرده و چنین بیان داشته اند:

"تصمیم دادگاه راجع خصیصه واجد به ماهیت دعوی و قاطع آن نباشد قرار است." 

عده ای دیگر از مؤلفین تعریف فوق را مقداری محدودتر کرده اند و چنین بیان داشته اند:

"هرگاه رأی دادگاه فاقد یکی از دو عنصر تشکیل دهنده حکم (راجع به ماهیت دعوی بودن و کلاً یا جزئاً قاطع آن بودن) باشد قرار است." 

به نظر نگارنده هر سه گروه در باب تعریف قرار، نتوانسته اند تعریفی جامع و مانع از لحاظ حقوقی ارائه دهند چرا که قرار در آ.د.م سه حالت اصلی دارد:

الف- قرارهایی که وارد ماهیت دعوی می شوند ولی قاطع دعوی نیستند

ب- قرارهایی که وارد ماهیت دعوی نمی شوند ولی قاطع دعوی هستند

ج- قرارهایی که نه وارد ماهیت دعوی می شوند نه قاطع دعوی هستند.

و کاملترین تعریف که تعریفی جامع و مانع در باب قرار در آئین دادرسی مدنی می باشد را دکتر شمس این چنین بیان داشته اند:

"قرار دادگاه به تصمیم (عملی) اطلاق می شود که رأی محسوب شده و منحصراً راجع به ماهیت دعوی بوده و یا فقط قاطع آن باشد و یا هیچ یک از دو شرط مزبور را نداشته باشد که به ترتیب می توان قرار کارشناسی، قرار رد دعوی، و قرار تأمین خواسته را نام برد. بنابراین قرار، در هر حال رأی محسوب می شود و از اعمال قضایی ، به مفهوم اخص (تصمیمات ساده قضایی) ،تصمیمات حسبی و دستورهای دادگاه، متمایز می گردد." 

و بهترین تعریف از قرار که مطابق با قواعد و ضوابط آئین دادرسی کیفری می باشد، تعریفی است که دکتر آشوری از قرار نموده اند ایشان بیان داشته اند:

"در مرحله تحقیقات مقدماتی اتخاذ تصمیم قضایی از سوی مقام قضایی که از ان به قرار تعبیر می شود و ایشان درادامه قرار، تصمیم قضایی است که از سوی مقام قضایی صالح در طول تحقیقات مقدماتی و در مقام انجام دادن تحقیق و در موارد استثنایی در جریان محاکمه و رسیدگی دادگاه صادر می شود این تصمیم ممکن است ناظر به متهم سایر اشخاص یااشیاء و اموال آنان باشد." 

گفتار پنجم: اقسام قرار

مؤلفین آئین دادرسی کیفری در کتب خودقرارها را به دو دسته اصلی تقسیم  کرده اند:

1"- قرارهای اعدادی یا تمهیدی یا شکلی

2- قرارهای نهایی یا ماهوی" 

اما به نظر نگارنده با مداقه در بحث انواع قرارهایی که مؤلفین آئین دادرسی کیفری ارائه داده اند به نظر می رسد قرارهای نوع سومی هم باشد که نه جزء قرارهای اعدادی باشد نه جزء قرارهای نهایی و یک حالتی جدا از این دو قرار می باشد. و نگارنده این قرارهای دسته سوم را قرارهای موقت (جنبی یا فرعی یا غیر اصلی) می نامد که مفصلاً در ذیل این 3 نوع قرار با نظرات مؤلفین شرح داده می شود.

1-  قرارهای اعدادی

ابتدائاً به تعاریفی که بعضی از مؤلفین از این قرار ارائه داده اند می پردازیم

یکی از مؤلفین این چنین اظهار نموده است

"قرارهای اعدادی به آن دسته از قرارهایی اطلاق می شود که پرونده را جهت اتخاذ تصمیم نهایی مبنی بر ارسال پرونده به دادگاه جهت رسیدگی یا متوقف ساختن جریان آن آماده می سازد."  و ایشان در جای دیگر بیان داشته اند "قرارهایی که برای اظهار نظر نهایی قاضی تحقیق(بازپرس) و در نهایت جلب متهم به محاکمه یا رفع اتهام از او آماده می کنند. و به همین اعتبار آنها را قرارهای اعدادی یا تمهیدی می نامند." 

مؤلفی دیگر عقیده دارد :

"قرارهای اعدادی به قرارهایی اطلاق می شود که حاکی از پایان تحقیقات مقدماتی یا رسیدگی نبوده و هدف از صدور آن تکمیل تحقیقات در جهت احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم است."

مؤلفی دیگر عقیده دارد:                                                                                  "قرارهای اعدادی که البته در قانون به این نام موسوم نیست، بلکه در عرف قضایی و باتوجه به اینکه مقدمه تصمیم و رأی دادگاه را فراهم میکند و متعاقب آن، دادگاه آماده اخذ تصمیم می گردد، به این نام معروف شده است." 

در تعریفی دیگر این چنین بیان شده است:

"بازپرس با توجه به آزادی دلیل در قلمرو جزایی اصولاً به کلیه دلایل و قرائن که به نفع و ضرر متهم

باشد رسیدگی می نماید و به منظور کشف حقیقت به محض تشکیل پرونده کیفری،  باید کلیه دلائل،

 قرائن و امارات را جمع آوری، تحلیل و ارزیابی نماید.

بازپرس جهت نیل به مقاصد مورد اشاره ناگزیر از اتخاذ تصمیمات و صدور قرارهای مقتضی   می باشد از قبیل: ارجاع به امر کارشناسی و اخذ نظریه کارشناس و ... که هر کدام از این تصمیمات می توانند در اثبات اتهام و یا تبرئه متهم راه گشا و مؤثر باشند مجموعه این اقدامات بخشی از قرارهای مقدماتی یا اعدادی است که بازپرس در جهت احراز وضعیت متهم و همچنین توجه اتهام و یا برائت او صادر می نماید." 

و از تعاریف فوق چنین استنباط می شود که قرارهای اعدادی،قرارهایی هستند که در راستای آماده سازی پرونده کیفری گردآوری مناسب تر دلایل و در اختیار داشتن متهم می باشد و رسالت و هدف صدور قرارهای اعدادی در جهت تکمیل تحقیقات است و در مواردی جهت احراز بزهکاری یا     بی گناهی متهم و در برخی موارد جهت حفظ منافع شاکی و جلوگیری از حقوق احتمالی شاکی        می باشد.

بعنوان مثال: تمسک به برخی از این قرارها مثل : قرار معاینه یا تحقیقات محلی، پرونده را معد تصمیم گیری در جهت احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم و در برخی دیگر مثل : قرار تأمین خواسته کیفری و قرار ممنوع الخروج متهم، در جهت حفظ منافع شاکی و جلوگیری از تضییع حقوق احتمالی شاکی می باشد.

از جمله قرارهای اعدادی قرارهای تأمین کیفری هستند. چون مقدمات انجام تحقیقات و بازجویی و بررسی دلائل و مدارک طرفین و دادرسی جزایی منصفانه را فراهم می کنند.

انواع قرارهای اعدادی و بررسی ماهیت آن مفصلاً در بخش دوم مورد بحث قرار می گیرد.

2- قرارهای نهایی

ابتدائاً تعاریفی را که بعضی از مؤلفین از این قرارها ارائه داده اند مورد بررسی قرار می دهیم:

یکی از مؤلفین این چنین اظهار کرده است:

"قرارهای نهایی آنگاه صادر می گردد که بازپرس یا قاضی تحقیق پس از اتهام تحقیقات نسبت به اقدامات معمول و نتایج بدست آمده به داوری می نشیند و سرانجام با صدور قرار مجرمیت نظر خود را مبنی بر وجود دلایل کافی جهت جلب متهم به محاکمه یا قرار منع تعقیب اعلام می دارد." 

در جایی دیگر ایشان بیان داشته اند که: "قرارهای نهایی آنهایی هستند که با اصدار آنها قاضی تحقیق یادادگاه از رسیدگی به پرونده و ادامه تحقیق فارغ می شود و به عبارت دیگر فراغ از ادامه رسیدگی ملاک تشخیص آنها قرار دارد." 

یکی از دیگر از مؤلفین معتقد است:

"ایشان بدون اینکه از قرار نهایی تعریفی کنند معتقدند قاضی پس از اتمام تحقیقات مقدماتی مکلف است نظر خود را نسبت به موضوع پرونده ضمن قرار نهایی اعلام می کند ."

در تعریفی دیگر:                                                                                           "قرارهای نهایی به قرارهایی اطلاق می شود که مضمون اعلام پایان تحقیقات مقدماتی و اظهار نظر

 در خصوص تعقیب یا عدم تعقیب و بزهکاری یا بی گناهی متهم است." 

در تعریفی دیگر:

"خاتمه تحقیقات مقدماتی موجب فراغ بازپرس که موجب ارجاع پرونده از دادسرا به دادگاه        می شود." 

به هر حال از مجموع این تعاریف می توان نتیجه گرفت که قرار نهایی به قراری اطلاق می شود که مقام قضایی پس از خاتمه تحقیقات مقدماتی به منظور اظهار نظر نهایی در خصوص اقدامات معمول و مربوط به موضوع پرونده صادر می کند بدون اینکه به ماهیت پرونده وارد گردد.

در زمینه انواع قرارهای نهایی اختلاف نظر وجود دارد. عده ای قرارهای نهایی قاضی تحقیق را اینچنین دسته بندی می کنند: "قرار موقوفی تعقیب، قرار منع تعقیب و قرار مجرمیت و معتقدند که قرار عدم صلاحیت و قرار اناطه چون موجب مختومه شدن پرونده کیفری در دادسرا نمی شود و با وجود این قرارها جریان تحقیقات مقدماتی همچنان ادامه می یابد جزء قرارهای نهایی به شمار    نمی آید." 

عده ای دیگر معتقدند:

"علاوه بر قرارهای منع تعقیب و مجرمیت که بدون تردید جزء قرارهای نهایی محسوب می شوند قرارهای دیگر از جمله دو قرار عدم صلاحیت و موقوفی تعقیب نیز ممکن است در پایان تحقیقات مقدماتی صادر شوند سپس سؤالی مطرح می کنند مبنی بر اینکه آیا این دو قرار را نیز می توان در زمره قرارهای نهایی به شمار آورد. علت تردید این است که بین این دو قرار و قرارهای نهایی دیگر تفاوتهای وجود دارد. از جمله اینکه قرار موقوفی تعقیب و عدم صلاحیت الزاماً در پایان تحقیقات مقدماتی صادر نمی شوند و ممکن است حسب مورد در همان آغاز تحقیقات یا در جریان آن، مقام قضایی مسئول تحقیق اقدام به اصدار آنها کند.

از سوی دیگر قرارهای نهایی(مانند قرار مجرمیت) حتماً باید مؤخر بر اخذ آخرین دفاع صورت پذیرد ولیکن در قرار موقوفی تعقیب و عدم صلاحیت اخذ آخرین دفاع از متهم غیر ضروری است." 

در تعریفی دیگر چنین بیان شده است:

اگر ضابطه تفکیک قرارهای نهایی از تمهیدی توجه شود، قطعاً «فراغ بازپرس» یا مقام مسئول تحقیق، ملاک تفکیک قرار می گیرد که در این صورت هم سه قرار اناطه، عدم صلاحیت و موقوفی تعقیب و همینطور دو قرار ابداعی مواد 14 (امتناع از رسیدگی) و 177 تبصره 1 (قرار ترک تعقیب) آئین دادرسی کیفری 1378 جزء قرارهای نهایی قرار خواهند گرفت در غیر اینصورت می بایست با عنوان "طواری دادرسی کیفری مطالعه شوند" . 

در نظری دیگر این چنین بیان شده است:

قرارهای نهایی عبارتند از:

"1- قرار منع تعقیب

2- قرار موقوفی تعقیب

3- قرار مجرمیت

لذا قرار عدم صلاحیت و اناطه جزو قرارهای نهایی به شمار نمی رود زیرا با اصدار قرار عدم صلاحیت پرونده بدلیل عدم صلاحیت به دادگاه دیگر ارجاع می گردد یا در قرار اناطه رسیدگی به زمان دیگر موکول می شود. پرونده مختومه نمی گردد و تحقیقات مقدماتی همچنان ادامه دارد." 

یکی دیگر از مؤلفین در تائید نظر فوق این چنین بیان کرده اند:

"در این مرحله با توجه به اینکه از نظر بازپرس مراحل مختلف تحقیقات مقدماتی پایان یافته است و از همه امکانات و ابزارهای لازم در جهت کشف حقیقت به اندازه کافی استفاده شده  است و در واقع آخرین دفاع نیز از متهم گرفته شده و بنابراین نیازی به تحقیقات و بررسی های بیشتری وجود ندارد، علی هذا در این مرحله بازپرس باچنین اظهار نظر نهایی از حیث توجه اتهام به متهم یا عدم آن که در واقع پایان بخش تحقیقات مقدماتی نیز می باشد مبادرت به صدور یکی از قرارهای نهایی تحت عنوان قرار منع تعقیب ، قرار موقوف تعقیب ، مجرمیت می نماید." 

در نتیجه گیری در باب انواع قرارهای نهایی با وجود تمام اختلاف نظرها به نظر نگارنده قرارهای منع تعقیب، مجرمیت، موقوفی تعقیب، تعلیق تعقیب، بایگانی پرونده، وترک تعقیب به علت اینکه موجب اتمام تحقیقات و مختومه شدن پرونده می شوند قرارهای نهایی می باشند ولی قرار عدم صلاحیت (33 ق. ت. د.ع.ا) و قرار امتناع از رسیدگی (14 و 46 ق.ا.د.ک) و قرار اناطه (13 ق.آ.د.ک) جزء قرارهای نهایی نیستند چرا که این قرارها موجب مختومه شدن نزد مرجع کیفری نمی شوند. قرار عدم صلاحیت وامتناع از رسیدگی، رسیدگی را به مرجع دیگر ارجاع می دهند و قرار اناطه، رسیدگی را به زمان دیگر موکول می کند

و این سه قرار نتیجتاً جزو قرارهای نهایی نیستند.

3- تفاوت قرارهای اعدادی با قرارهای نهایی

تفاوتهای قرارهای اعدادی با قرارهای نهایی به شرح ذیل می باشد:

1-         قرار های اعدادی ( مقدماتی) در جهت تکمیل تحقیقات مقدماتی، ولی قرارهای نهایی به منزله خاتمه تحقیقات مقدماتی می باشند.

2-         قرارهای اعدادی که در راستای گردآوری مناسب تر دلایل و در اختیار داشتن متهم، و آماده سازی پرونده برای صدور رأی در جهت احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم می باشند درحالی که قرارهای نهایی که مقام تحقیق از رسیدگی به تحقیقات فارغ شده و با اتخاذ تصمیم قضایی در خصوص تعقیب یا عدم تعقیب و بزهکاری یا بی گناهی متهم، موجب ارجاع پرونده از دادسرا به دادگاه می شود.

3-         هدف و رسالت قرارهای اعدادی در برخی موارد مثل قرار معاینه یا تحقیقات محلی، پرونده را معد برای احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم و در برخی موارد مثل قرار تأمین خواسته کیفری و قرار ممنوع الخروج متهم، درجهت حفظ منافع شاکی وجلوگیری از تضییع حقوق احتمالی شاکی می باشد. درحالی که در قرارهای نهایی هدف آن مشخص شدن سرنوشت پرونده در پروسه تحقیقات مقدماتی در دادسرا برای ارجاع به دادگاه و اصدار تصمیم قضایی حسب مورد در جهت آزادی متهم و منع تعقیب یا در جهت بزهکاری و مجرمیت اوست.

4.قرارهای تأمین و قرارهای نهایی چون متوقف بر اراده مقنن در نوع و ماهیت، و محدود به موارد منصوص در  ق.آ.د.ک و قوانین دیگر می باشند بنابراین قرارهای مذکور جنبه حصری داشته و نمی توان از آنها تخطی کردو قرارهای نهایی عبارتند : 1-قرار موقوفی تعقیب (ماده 6 و 95 ق.آ.د.ک.) ؛ 2-قرار منع تعقیب(بند الف ماده 177 ق.آ.د.ک. و بند ک ماده 3 ق.ت.د.ع.ا.)؛ 3-قرار مجرمیت( بند ک ماده 3 ق.ت.د.ع.ا)؛ 4-قرار تعلیق تعقیب (ماده 22 ق.ا.پ.ق.د.)؛ 5-قرار بایگانی پرونده( در قوانین خاص از جمله م. 22 ق. تشکیل شرکت پست ج.ا.ا. مصوب 2/8/66) 6- قرارترک تعقیب(تبصره1ماده177ق.ا.د.ک) لکن قرارهای اعدادی نظیر قرار تحقیقات محلی، قرار معاینه محلی، و... جنبه تمثیلی دارند که می توان از مواد ق.آ.د.ک. و اصول حقوقی و رویه قضایی استنباط نمود.

4- قرارهای موقت (جنبی یا فرعی)

قرار های موقت، قرارهایی می باشند که در طواری دادرسی و تحقیقات صادر می شود با ماهیتی کاملا مجزا از قرارهای اعدادی و نهایی. این قرارها اصولاً موجب خروج پرونده به شعبه دیگر می شوند ولی موجب مختومه شدن پرونده و خروج از چرخه دادرسی نمی گردند. قراهای موقت عبارتند از:

1- قرار عدم صلاحیت (ماده 33 ق. ا. ت. د. ع. ا) 2- قرار امتناع از رسیدگی (مادتین 14 و 46 ق.ا.د.ک) 3- قرار اناطه (ماده 13 ق.ا.د.ک)

"یکی از حقوق دانان این قرار ها را جزء طواری دادرسی می داند" 

طواری جمع طاری یا طاریه از جمله به معنای «ناگاه در آینده، ناگاه روی داده،‌ عارض،‌ گذرنده»  آمده است و طواری دادرسی را یکی از حقوق دانان چنین تعریف کرده اند:

"طواری دادرسی به پدیده هایی گفته می شود که، معمولاً، بی آنکه انتظار آن رود،‌ در ارتباط با دادرسی و در جریان آن ممکن است بروز نماید و معمولاً‌ صدور رأی قاطع در دعوی موکول به تصمیم گیری نسبت به آنها می شود"

 نگارنده با این نظر موافق می باشد واین قرار هادر دسته سومی با نام قرارهای موقت قرار می دهد. قرار عدم صلاحیت و قرار امتناع از رسیدگی،‌ پرونده را به طور دائمی و قرار اناطه به طور موقت پرونده را از شعبه خارج می کنند. لازم به ذکر است این سه قرار جزء قرار های نهایی نیستند چون موجب مختوم شدن پرونده نمی شوند و جزء قرارهای اعدادی نیز نیستند چراکه قرارهای اعدادی پرونده را معدّ و آماده صدور رأی می کنند و در جهت تکمیل تحقیقات در جهت احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم می باشند که قرارهای موقت دارای این ویژگیهای قرارهای اعدادی نیستند.

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 136

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

 
حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی که در جمع قضات و کارمندان دادسرای نظامی تهران سخن می‌گفت،افزود: قرار بازداشت برای متهمین باید با دلایل و اسناد قطعی صادر شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان قضایی نیروهای مسلح ،دادستان نظامی تهران گفت: خداوند انسان‌ها را آزاد آفریده است و ما حق نداریم افراد را بدون مدرک و دلیل بازداشت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی افزود: قرار بازداشت برای متهمین باید با دلایل و اسناد قطعی صادر شود.
وی ادامه داد: وقتی برای رسیدن به حقیقت، ادله ناقص است باید به دنبال تکمیل دلایل و مستندات باشیم.
دادستان نظامی تهران اصلاح مجرمین و از بین بردن ناهنجاری‌ها در جامعه را از اهداف قضای اسلامی برشمرد و گفت: وظیفه شرعی و قانونی قضات، تأدیب مجرمین است و روش‌ها و برخوردها با شوونات اسلامی همراه باشد تا افراد مجذوب اخلاق ما شوند و عذر و بهانه‌ای هم به دست آنان ندهیم.
وی افزود: نباید با مجرمین برخورد تندی داشته باشیم زیرا این قانون است که برای او تصمیم می‌گیرد.
دادستان نظامی تهران بر دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها تأکید کرد و گفت: مدیران شعب در تعیین وقت پرونده‌ها دقت کافی نمایند و هیچ پرونده‌ای از موعد رسیدگی خود خارج نشود.
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به جایگاه و شأن قضات در اسلام گفت: جایگاه قضاوت، جایگاه پیامبر و اوصیاء الهی است که قضات و متصدیان امر قضا وظیفه دارند در جهت حفظ این جایگاه با توجه به دستوراتی که در فقه اسلام و آداب القضاء اشاره شده، تلاش کنند.

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 102

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

آیت ا... آملی لاریجانی: خیزش مردم مسلمان منطقه حاکی از اوج گیری جنبش عظیم بیداری اسلامی است 

  

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه آیت ا… آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سبط گرامی پیامبر و شهادت علی بن موسی الرضا امام ناطق به حق، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) حلقه اتصال بین زمین و آسمان یعنی عالم ربوبی بود و با دریافت وحی، حلقه اتصال بین مردم و خدای متعال بود. وجود عزیزی که در راه هدایت و نجات انسانها، بیشترین رنجها را متحمل شد تا جایی که خداوند متعال فرمود: طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی الا تذکره لمن یخشی. پیامبر اکرم که خاتم پیامبران بود همچون چراغی روشن در تاریکی جهل و ضلالت، برای کل بشریت بوده و هست: یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیراً. 

 

برای خواندن متن کامل این نشست که یکشنبه (دیروز) برگزار شد ، به ادامه مطلب مراجعه نمائید

آیت ا... آملی لاریجانی: خیزش مردم مسلمان منطقه حاکی از اوج گیری جنبش عظیم بیداری اسلامی است 

  

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه آیت ا… آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سبط گرامی پیامبر و شهادت علی بن موسی الرضا امام ناطق به حق، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) حلقه اتصال بین زمین و آسمان یعنی عالم ربوبی بود و با دریافت وحی، حلقه اتصال بین مردم و خدای متعال بود. وجود عزیزی که در راه هدایت و نجات انسانها، بیشترین رنجها را متحمل شد تا جایی که خداوند متعال فرمود: طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی الا تذکره لمن یخشی. پیامبر اکرم که خاتم پیامبران بود همچون چراغی روشن در تاریکی جهل و ضلالت، برای کل بشریت بوده و هست: یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیراً.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه امروز بشریت تشنه معنویت است، تعالیم پیامبر اکرم(ص) را مشحون از آموزه‌های معنوی و الهی دانسته که همچون آبی گوارا، سیراب کننده این تشنگی است و افزود: باید تعالیم پیامبران الهی و خصوصاً پیامبر خاتم(ص) را فهمید و فهم حقیقی این تعالیم بدون طهارت باطن ممکن نیست. البته الفاظ و عبارات فهم می‌شوند اما فهمی داریم و فهمی. وحیی که پیامبر عظیم الشان اسلام در عالی‌ترین مقامات معنوی دریافت می‌کند، چگونه می‌شود به فهم هر کسی در‌آید. خداوندتبارک و تعالی در سوره نجم می‌فرماید:ان هو الا وحی یوحی، علمه شدید القوی، ذو مره فاستوی، و هو بالافق الاعلی، ثم دنا فتدلی، فکان قاب قوسین او ادنی، فأوحی الی عبده ما اوحی.

آیت ا... آملی لاریجانی افزود: ما شیعیان مفتخریم که ائمه اطهار علیهم السلام در راه فهم خطابات قرآنی به ما مدد رسانده‌اند و قفل‌های کلام را گشوده‌اند ولی در هر حال طهارت مخاطب و تعالی او هم لازم است و همانطور که در قرآن کریم آمده است: به پیامبر اکرم(ص) عرض می‌کنیم یا رسول الله با قلبی شکسته از دوری‌ها و معاصی و آلودگی‌ها به پیشگاه تو آمده‌ایم چنانکه حق تعالی فرمود: ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدو الله تواباً رحیماً . یا رسول ا... تو رحمت واسعه‌ای، مومنان را دریاب و خاصه شیعیان اهل بیتت را که سخت نیازمندند و ما می‌دانیم که روش و منش شما رد کردن سائلان از درگاهتان نیست.

آیت ا...آملی لاریجانی با اشاره به اینکه به دهه فجر انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، انقلاب اسلامی را ظهور مجدد ارزشهای الهی در ا ین سرزمین دانسته و اظهار داشت: عقیده راسخ حضرت امام رحمه الله علیه و خلوص او نه فقط ملت ما را، که همه مسلمانان جهان را شیفته و وامدار خود ساخته است. انقلاب اسلامی ما، نشان داد که در مقابل ظلم و عدوان ستمگران، بی سلاح هم می‌توان ایستاد. انقلابی که تا مدتها جهان را در بهت فرو برده بود.

وی افزود: ما امیدواریم نهضتی که با مجاهدت مجاهدان و خصوصاً رهبری بزرگ آن شروع شد و با خون شهیدان آبیاری گشت، همچنان به راه تعالی و تکامل خویش ادامه دهد و در تمام جهان نورافشانی کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حوادث مهم منطقه، خیزش اسلامی مردم مسلمان منطقه را حاکی از اوج‌گیری جنبش عظیم بیداری اسلامی دانستند که از سال ها قبل آغاز شده و حرکت‌های سریع و غیر منتظره در تونس و مصر و یمن و دیگر کشورهای منطقه، همه را متحیر ساخته است  و خطاب به ملت های مسلمان اظهار داشتند: ملت های مسلمان باید به‌هوش باشند، قدرت‌های غربی به دنبال چهره‌ساختن مهره‌های وابسته به خود و تحمیل آنان بر مردم ستمدیده هستند.

آیت ا...‌آملی لاریجانی افزود: برخوردهای ظالمانه غرب که در همه جا آشکار است، در این‌جا هم خود را به خوبی نشان می‌دهد. در مقابل حرکت عظیم مردم در تونس، مصر، یمن و غیره، هنوز هم از حکومتهای جائر و فاسد حمایت می‌کنند و پیوسته پیام همدردی می فرستند. کشورهای غربی هیچ وقت دوست و خیرخواه مسلمانان نبوده و نیستند، مناسب می‌بینم به این نکته هم اشاره کنم که فتنه‌گران بعد از انتخابات در کشور ما چطور متوجه این نکته نبودند که در پناه حمایت استعمارگران موجب پاره‌ای از اغتشاشات در کشور شده‌اند. آیا همین نکته برایشان کافی نیست که همان حمایت‌گران دیروز آنان، امروز از ستمگران جهان اسلام حمایت می‌کنند و در مقابل مردم کشورهای اسلامی ایستاده‌اند. این علامت کافی نیست!

رئیس قوه قضاییه اظهار امیدواری کرد: مجاهدت مسلمانان در همه جای دنیای عظیم اسلام، به بار بنشیند و کشورهای مسلمان به استقلال واقعی خود برسند و در پناه تعالیم اسلام به پیشرفت، تکامل و تعالی خود ادامه دهند.

در این جلسه، همچنین ادامه بحث راجع به  پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و سردفتران ازدواج و طلاق مورد بررسی مسئولان عالی قضایی قرار گرفت و درباره موادی دیگر از آن اتخاذ تصمیم شد.

 

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 97

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

 نفقه چیست و به عهده کیست؟ 

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که به موجب ماده  1106 قانون مدنی نفقه عیال به عهده شوهر و به موجب ماده 1199 نفقه اولاد به عهده پدر است و به موجب ماده 1200 نفقه پدر و مادر با رعایت الاقرب فالاقرب به عهده اولاد و اولادِ اولاد است.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه به موجب ماده 642 قانون مجازات اسلامی سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس می باشد.

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 221

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

نقدی بر مواضع سياسی چين در قبال آمريکا

چين دوست دارد شريك استراتژيك آمريكا باشد و اين دو كشور با رعايت احترام و منافع متقابل در تعاملي سازنده قرار گيرند. رهبران چين نهايت تلاش خود را بكار مي برند تا با آمريكا در مناسباتي سازنده و بدور از تنش قرار گيرند. به پس زدن هاي آمريكا نيز بها نمي دهند و همچنان روي مواردي تأكيد دارند كه دلالت بر همگرائي در ابعاد گسترده سياسي تجاري، سرمايه گذاري مشترك و بويژه تبادل علمي و فرهنگي و تكنولوژيك دارد. از نگاه چين آمريكا كشوري بزرگ، پيشرفته و قدرتمند است كه اگر اين توان را در جهت سازنده بكار گيرد توسعه خود و جهان را به ارمغان خواهد آورد ولي اگر اين قدرت تمركز يافته در مسير انحرافي آنگونه كه نومحافظه كاران جنگ طلب كاخ سفيد مي خواهند قرا گيرد باعث ويراني جهان و خود آمريكا نيز خواهد بود. اما چين بدستي مي داند كه قدرت تمركز يافته را نمي توان به سادگي از مسير تخريبي كه قرار گرفته است بازگرداند. هنر چين در آن است كه با اين قدرت مخرب چگونه برخورد كند تا از قدرت تخريبي آن كاسته شود و بتواند در تعاملي برابر و سازنده با ديگران قرار گيرد .هوجين تائو رئيس جمهور چين در سياتل و واشنگتن با دو چهره همزمان آمريكا روبرو شد.بيل گيتس در سياتل ، هو بدرستي دريافت كه چين قدرتمند با شاخص هاي سنتي قدرت هر چند كه بزرگ باشند به قدرت واقعي دست نخواهد يافت. شاخص هاي سنتي قدرت را چين همواره در طول تاريخ داشته است. ملتي كه ديوار چين را ساخته است تا از هجوم مغول ها خود را در امان نگاهدارد، درك روشني از قدرت دارد. قدرت در هر زمان شاخص هاي خاص خود را دارد . چين هو تكنولوژي پيشرفته و سرمايه را بخشي از شاخص هاي قدرت مي داند كه از آن محروم است و مي بايد آنرا از دشمنانش دريافت كند. مايكروسافت و سياتل نماد اين چهره از قدرت آمريكا هستند. هوچين با اين چهره آمريكا مشكل ندارند. اين چهره دوم آمريكا است كه در كاخ سفيد متمركز شده است. چين با اين چهره آمريكا واقعاً مشكل دارد. اما هو پيرو سنت ديرپاي كنفسيوس است كه معتقد بود همچون فيل بايد رفتار كرد. بدين معنا كه قبل از پا گذاشتن بايد زمين را آزمود كه از استحكام لازم برخوردار است و وزن فيل را تحمل مي كند و آنگاه پاي گذاشت. اما وقتي فيل جايي پا گذاشت بلند كردن آن با هيچ نيرويي امكان پذير نخواهد بود.
.......

ادامه مطلب در صفحه بعد

 

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 106

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

ضرورت وجود ولايت فقيه

مسئله ولايت فقيه يکي از مهم ترين مسائل جامعه اسلامي است که بحث و گفتگو درباره ي آن از دو جهت ضروري است ؛ اول آنکه ولايت فقيه سنگ بناي نظام جمهوري اسلامي است و بر هر فرد مسلمان و انقلابي لازم است که اين اصل اساسي را خوب بشناسد و سپس بر مدار آن حرکت کند و دوم آنکه دشمنان اسلام و انقلاب فهميده اند که ظلم ستيزي انقلاب و نظام اسلامي ، از اين اصل مهم و مترقي سرچشمه گرفته است و براي منحرف ساختن چنين نظام و انقلابي ، بايد به  ستون استوار آن هجوم برند . در عصر غيبت امام زمان (ع)  مسلمان واقعي  به کسي گفته مي شود که علاوه بر اصول مسلم اسلامي به تداوم رسالت و امامت توسط ولايت فقيه نيز باور داشته باشد . پيامبران از جانب خداوند متعال  مأموريت داشتند که دنيا و آخرت مردم را آباد سازند « لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتب و الميزان ليقوم الناس بالقسط به راستي  پيامبران خود را با دلايل آشکار روانه کرديم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند . عصر امامت نيز تا دوران زندگي امام زمان (ع) ادامه پيدا کرد و آن حضرت مأمور به دوره  غيبت گرديد تا شرايط براي تحقق امر الهي فراهم گردد. ائمه (ع) و از جمله خود امام زمان (ع) باز تکليف را در دوره اي که خود در ميان مردم حضور ندارند روشن کرده اند . سيستمي که ائمه (ع) براي عصر فقاهت ترسيم کرده اند «ولايت فقيه » نام دارد .  ما بر اين باوريم که در اين عصر نيز حکومتي مشروعيت دارد که از جانب امامان معصوم (ع) اذن داشته باشد و چنين اذني را تنها درباره ي حکومت و ولايت فقيه داريم و اوست (حضرت آیت الله خامنه ای) که در دوران غيبت براي حکومت شايسته است. از آن جايي که ولايت فقيه (حضرت آیت الله خامنه ای) شعبه اي از ولايت و حکومت نبي اکرم (ص) و امام معصوم (ع) است، تمام اختياراتي که پيامبر و امام در اداره ي امور جامعه داشتند، ولي فقيه(حضرت آیت الله خامنه ای) نيز از آن برخوردار است . التزام عملي در برابر ولايت فقيه، نشانه ي مسلماني و توحيد است؛ چرا که اين ولايت پرتوي از ولايت خداست و مسلمان  هم بايد ولي امر را بشناسد و ولايتش را باور کند و هم به لوازم آن متعهد باشد . مقام معظم رهبري حضرت آیت الله خامنه ای  مي فرمايد : اساسي ترين مسئله ي دين، مسئله ولايت است، چون ولايت، نشانه و سايه ي توحيد است. ولايت، يعني حکومت، چيزي است که در جامعه ي اسلامي متعلق به خداست و از خداي متعال به پيامبر و از او به ولي مؤمنين مي رسد . وقتي که در سيره ي پيغمبر اکرم (ص) و حضرت امير (ع) مشاهده مي کنيم  اطاعت از فرماندهان و اميران سپاه اسلام را واجب مي شمارند،....

 

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 93

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

نقدی بر روند اتحاد آلمان شرقی و غربی

 

 آلمان پس از جنگ جهانی دوم دو قسمت شد و جمهوریهای دموکراتیک آلمان شرقی و فدرال آلمان غربی از آن متولد شدند. تاریخ 45 ساله (1945-1990) جدایی، تاریخی بس پر فراز و نشیب است، رهبران کمونیست آلمان شرقی که تحت تأثیر شدید شوروی بودند برای جلوگیری از یکپارچگی مجدد دو آلمان و همچنین فرار مردم از برلن شرقی به غربی دیوار برلین را ساختند. روند تحولاتی که به وحدت آلمان منجر شد، بطور قطع، با سیاستهای اصلاحی گورباچف در اتحاد شوروی پیوند می خورد. با این وجود، هرگز نمی توان از تمهیدات دولت آلمان غربی برای تحقق این آرمان چشم پوشید. بطور مثال، سیاست گرایش به سوی شرق ویلی برانت صدر اعظم آلمان فدرال، در دهه 1970 و تداوم آن در دهه 1980، زمینۀ مساعدی برای نتایج مطلوب سال 1990 فراهم آورد. اتحاد آلمان، بدرستی، حکایت از قطب بندی نوین روابط بین الملل دارد. جنگ سرد قدرتهای بزرگ، دیگر معنا و مفهوم خود را از دست می دهد. تعارض بین بلوک غرب، بویژه آلمان و آمریکا، می تواند چالشهای جدیدی را نمودار سازد و مرکز مبادلات تجاری و بازرگانی و ثقل تعیین کنندۀ مالی دنیا در آینده را باید در خاور ميانه جستجو کرد. استالین، در پی اقدام متفقین غربی مبنی بر تأسیس جمهوری فدرال آلمان در سرزمین تحت اشغال خود، تصمیم به تشکیل جمهوری دموکراتیک آلمان در بخش شرقی این سرزمین که تحت اشغال ارتش سرخ بود، گرفت. رهبران آلمان شرقی، همواره مطیع و فرمانبردار مسکو بوده، سنت دیکتاتوری پرولتاریایی را بر جامعۀ خویش اعمال می کردند. رهبران کرملین نسبت به احساسات ملی گرایانه و استقلال خواهی مردم آلمان شرقی، حساسیت خاص داشته و بدون هیچ اغماضی، شورشها و ناآرامیها را سرکوب می کردند. اریش هونکر که قریب بیست سال بر آلمان شرقی حکم می راند، از لحاظ شیوه فرمانروایی، تقریبا سنت استالینی داشت و از اعطای هرگونه آزادی سیاسی و اجتماعی به ملت دریغ می کرد. این ملت، علاوه بر آنکه رژیم استبداد و توتالیتر را تحمل می کرد، از مسافرت به آلمان غربی محروم بود. سطح رفاه اقتصادی مردم نسبت به آلمان فدرال، بسیار پایین بود. اقتصاد آلمان شرقی نیز توانایی و شکوفایی لازم را نداشت. حاکمیت حزب کمونیست و ارتباط تنگاتنگ حزب و دولت، امکان فعالیت سیاسی افراد غیر حزبی را از بین می برد. مجموعۀ عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی مزبور، با یک سیاست ویژۀ هونکر توأم شد تا بستر انقلاب اجتماعی آرام را به وجود آورد. اریش هونکر بعد از آغاز اصلاحات سیاسی اقتصادی گورباچف در شوروی و بروز تحولاتی شگرف در لهستان و مجارستان همسایۀ شرقی آلمان شرقی، بطور قاطع، از انجام اصلاحات پرهیز و جلوگیری کرد. او حتی از ورود مجله های روسی از جمله اسپوتینک به کشورش جلوگیری به عمل آورد. هونکر در مراسم جشنهای چهلمین سال تأسیس جمهوری دموکراتیک آلمان با صراحت و قاطعیت تمام، انجام هرگونه اصلاحاتی را غیرضروری دانسته و بشدت با آن مخالفت کرد. وی در سخنرانی خود رد نشست کمیته مرکزی حزب در دسامبر سال 1988 اظهار داشت:هرگونه تردیدی در مورد امکان تغییر سیاست اقتصادی آلمان شرقی کاملا مردود است و اقتصاد برنامه ریزی شدۀ متمرکز به عنوان ستون فقرات سیستم باقی خواهد ماند. مسافرت گورباچف به آلمان شرقی و انعطاف ناپذیری هونکر، سقوط وی را مهیا ساخت. به دنبال برکناری هونکر از قدرت و اعلام سیاستهای اصلاحی در آلمان شرقی از سوی رهبران تازه به قدرت رسیده، موجی از اعتراضها،تظاهرات، شورشها، اعتصابها و درگیریها، شهرهای این کشور را فرا گرفت. سرانجام، موج مهاجرت و فرار به آلمان غربی، نارضایتی مردم را از نظام سیاسی و اجتماعی آلمان شرقی آشکار ساخت. فروریختن دیوار برلین  که از سال 1961 در اوج جنگ سرد ساخته شده بود  نقطه عطفی در پیروزی مردم بود. برکناری سیاستمداران قدیمی از مقامات حزبی و دولتی، تأسیس احزاب جدید سیاسی، سلب قدرت از دستگاه کمونیستی حاکم، حذف پلیس امنیتی و مخفی، انجام انتخابات، اصلاحات اقتصادی، تداوم مهاجرت و استمرار تظاهرات، دیپلماسی فعال آلمان فدرال در متقاعد ساختن گورباچف به اتحاد روند وحدت دو آلمان را امکان پذیر ساخت

  

والسلام

                                   

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 85

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد اربابی

نقدی بر افسانه ساختگی هولوکاست

تفسير هولو کا ست کار بسيار سختی نيست.با نگاهی به نظريات- . استبن‌گوريون بر اساس "فلسفه فاجعه سودآور " – نامي كه شرح‌حال نويس او برگزيده است -  گفته است "به نفع ماست كه از هيتلر استفاده كنيم ... براي ساخت كشور خودمان ... هرچه مصيبت ناگوارتر باشد، قدرت صهيونيسم بيشتر خواهد شد. با نگاهی به سا ختار بر جا مانده از بقايای تاريخی جنگ جهانی ميتوان به خوبی پی برد که هيچ‌.يك از تأسيسات بررسي شده در آشويتس، بيركناو يا لوبلين اين مسئله را ثابت نمي‌كردند كه در آنجا كشتارهاي گوناگوني با استفاده از هيدروژن سيانيد، كربن مونوكسيد يا ديگر گازهاي كشنده انجام شده باشد. بر اساس نرخ بالاي استفاده از اتاق‌هاي ادعايي كه گفته مي‌شود در هفته جمعاً 1692 نفر كشته مي‌شدند و با فرض اينكه بتوان با اين تأسيسات كشتار با گاز را اجرا كرد، براي كشتار 6 ميليون نفر به 68 سال زمان نياز است.... اگر كوره‌هاي جسدسوزي روزانه با حداكثر نرخ نظري، بدون هيچ وقفه و با آهنگي ثابت كار مي‌كردند (وضعيتي غيرممكن)، و رقم حداقل 6 ميليون قرباني را بپذيريم، امپراتوري رايش سوم حداقل 35 سال براي سوزاندن اين 6 ميليون وقت نياز داشت. تحليل دقيق 32 نمونه از مجموعه آشويتس- بيركناو نشان‌دهنده 1050 mg/kg سيانيد و 6170 mg/kg آهن است. آهن بيشتر در تمامي اتاق‌هاي گاز ادعايي يافت شد اما هيچ نشان قابل توجهي از سيانيد نبود. غيرممكن است كه اين مكان‌ها در معرض هيدروژن سيانيد بوده باشند، چرا كه اتاق‌هاي گاز ادعايي، در مقايسه با تأسيسات شپش‌زدايي ظاهراً در معرض مقادير بيشتري از گاز قرار داشته‌اند. بنابراين بررسي‌هاي شيميايي اين حقيقت را ثابت مي‌كنند كه اين تأسيسات هرگز براي كشتار با گاز استفاده نشده‌اند. چندي پيش رژيم صهيونيستي اصطلاحي تحت عنوان « قربانيان تروريسم فلسطيني » كه تعداد آنها به 3000 نفر هم نمي‌رسيد را در گراميداشت « كشته شدگان جنگ هاي اسرائيل » به‌كار برد ، اما در واقع بايد به سران رژيم صهيونيستي گوشزد كرد بهتر بود به جاي اين اصطلاح از اصطلاحات و واژه هايي هم‌چون « قربانيان سياست اشغالگري و شهرك سازي » يا « قربانيان مبازرات فلسطيني ها عليه اشغال و تجاوز » استفاده كرد امروز دروقی به نام هولو کا ست برای تمام مفسرين و مورخين پوشيده نيست.هو لو کاست بهترين وسيله ابزاری امريکابرای اجرای سياست سود جويانه در خاور ميآنه است

نويسنده : حامد محقق

 


 

كلیك كنید

:: بازدید از این مطلب : 85

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1389 | نظرات ()